Felnőtt rendszerek, gyermeki érdekek

Felnőtt rendszerek, gyermeki érdekek -
Társadalmi egyenlőtlenségek, nemi szerepek és hatalmi struktúrák az iskolarendszerben

MTA TK konferencia, 2017. november 9. 9:30-13:00
Humán Tudományok Kutatóháza Budapest 1097 Tóth Kálmán u. 4. Nagyterem

Számos tudományos kutatás, program, szakpolitikai beavatkozás középpontjában a gyermekek, fiatalok állnak. Ezek eredményessége többek között azon múlik, hogy helyesen érzékelik-e a felnőttek, a szakemberek a gyerekekkel kapcsolatos problémákat. Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont konferenciája arra keresi a választ, hogy a felnőttek által irányított és működtetett rendszerek – az állam, az oktatás vagy a prevenciós programok − hogyan csökkenthetik vagy termelhetik újra a társadalomban jelentkező egyenlőtlenségeket már gyermekkortól.

A konferencia különlegessége, hogy a tudomány eredményei mellett a gyerekek élményeire és szempontjaira is különös hangsúlyt fektet. Ez a gyermekközpontú kutatói megközelítés olyan problémákat jár körül, hogy megjelenhetnek-e a gyerekek politikai aktorokként, tudják-e a felnőttekétől eltérő nézőpontjaikat és érdekeiket artikulálni, képviselni, és el tudják-e érni, hogy a felnőttek a gyerekekről szóló döntéseikben ezt figyelembe vegyék.

A konferencia előadásai többek között:

  • bemutatják, hogy az iskolai teljesítmény nemek közti különbségei hogyan függnek össze az iskolarendszer bizonyos szelekciós gyakorlataival, az évismétléssel vagy a diákorientált tanítási gyakorlattal
  • választ keresnek arra, hogy az iskolai szegregáció hogyan határozza meg a roma gyerekek mindennapi tapasztalatait, tanuláshoz és iskolához való viszonyukat és jövőbeli esélyeike
  • megvizsgálják, hogy az azonos osztályzatokkal rendelkező fiú és lány, valamint roma és nem roma tanulókat eltérő mértékben tartják-e okosnak osztálytársaik
  • összehasonlítják, hogy az erőszakos viselkedés mennyire elfogadott a magyar fiatalok és néhány más európai ország fiataljainak körében
  • bemutatják, hogy a szerfogyasztással és bűnelkövetéssel kapcsolatos prevenciós programokban érintett szereplők véleménye mely területeken esik egybe és hol tér el a 14-17 éves fiatalok valamint a prevenciót végző szakemberek esetében.

Az előadást pódiumbeszélgetés követi „Politikai aktorok-e a gyermekek?” címmel. A beszélgetés arra keresi a választ, hogy mik a politikai és jogi lehetőségek arra, hogy a gyerekek a felnőttekétől eltérő nézőpontjaikat és érdekeiket artikulálják, képviseljék, és hogy a felnőttek a gyerekekről szóló döntéseikben ezt figyelembe vegyék.

 

Részletes Program

9:30 – 9:35 Megnyitó: Husz Ildikó, az MTA TK tudományos főmunkatársa, az MTA TK Gyerekesély-kutató Csoport vezetője

9:35 – 9.50 Kopasz Marianna: Oktatáspolitikák és az iskolai teljesítmény nemek közti egyenlőtlenségei: egy komparatív vizsgálat eredményei

Kopasz Marianna, az MTA TK Politikatudományi Intézet tudományos munkatársa. Kutatási területei a társadalmi egyenlőtlenségek, a gyermekek és a fogyatékossággal élő emberek helyzete. További információk

9.50 – 10.05 Kisfalusi Dorottya: Attribúciók és osztályzatok az iskolában

Kisfalusi Dorottya az MTA TK Szociológiai Intézetének tudományos segédmunkatársa. Kutatási területei a társadalmi kapcsolatháló-elemzés, az interetnikus kapcsolatok, az oktatásszociológia és az iskolai bántalmazás. További információk

10.05 – 10.20 Messing Vera: „Az megalázó, abba az osztályba kerülni. Az szégyen”.  A szegregált körülmények között tanuló gyerekek élményei és esélyei itthon és Közép-Kelet-Európa államaiban

Messing Vera az MTA TK Szociológia Intézetének tudományos főmunkatársa, osztályvezetője. Kutatási területei a társadalmi egyenlőtlenségek, az etnikai kisebbségek és migránsok, illetve az oktatást és munkaerőpiacot érintő közpolitikai kutatások. További információk

10.20 - 10.30 Kérdések, vita

10.30 – 10.50 Kávészünet

10.50 – 11.05 Tóth Olga: Az erőszakosság férfias? Az erőszakos viselkedés elfogadottsága magyar középiskolások körében európai összehasonlításban

Tóth Olga az MTA TK Szociológiai Intézetének tudományos főmunkatársa. Kutatási területei a család, az ifjúság, a nemi szerepek és a családon belüli erőszak. További információk

11.05 – 11.20 Albert Fruzsina: A prevenció helyzete: ahogy a szakemberek és a fiatalok látják

Albert Fruzsina az MTA TK Szociológiai Intézetének Tudományos főmunkatársa. Kutatási területei a kapcsolathálózat-elemzés, a társadalmi kirekesztődés és a gender. További információk

11.20 - 11.30 Kérdések, vita

11.30 – 13.00 Pódiumbeszélgetés: „Politikai aktorok-e a gyerekek?”

Résztvevők:

Csákó Mihály szociológus

Horváth Leon jogi aktivista

Kálló Dániel, a Független Diákparlament szóvivője

Nagy Krisztina jogász

Németh Barbara, a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány gyermekjogi programvezetője

Szabó Andrea politológus, ifjúságkutató

A beszégetést vezeti: Husz Ildikó, MTA TK

13.00 Konferencia összefoglalása, lezárása

A konferencián való részvétel ingyenes, regisztrációhoz nem kötött.

Sajtóinformáció: Schenk Borbála, MTA TK kommunikációs vezető, +3670 6859760