Legfrissebb híreink

Kutatók Éjszakája 2018 az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontban

Társadalomtudományi Kutatóközpont

Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpontja 2018-ban is részt vett a Kutatók Éjszakája programjain, betekintést adott izgalmas kutatási projektekbe és beszélgetésre invitálta a látogatókat a kutatói lét örömeivel, nehézségeivel és kihívásaival kapcsolatban.

Konferenciabeszámoló: „A büntetőjog hazai rendszere megújításának koncepcionális céljai és hatásai”

Jogtudományi Intézet

Az MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont  Jogtudományi Intézete (az Országos Kriminológiai Intézettel együttműködésben) konferenciát rendezett a büntető igazságszolgáltatás átalakításáról. Előadóként közreműködtek a büntető igazságszolgáltatás legfontosabb hivatásrendjeinek vezetői, az egyetemek képviselői, valamint az intézet számos kutatója.

Legújabb eredményeink

Vannak-e nyelvi jogaink?

2019. március 11.

Vizi Balázs (MTA TK Kisebbségkutató Intézet) írása a Mobilitás és befogadás a többnyelvű Európában (Mobility and Inclusion in Multilingual Europe - MIME) című kutatásról.

Milyen kihívásokat jelent a többnyelvűség az európai polgár számára?
Hogyan lehet egy modern, technológiailag fejlett és az országhatárokon átnyúlóan ezer szállal összekötött európai társadalomban előnyt kovácsolni a nyelvi és kulturális sokféleségből?
Mit jelent ez a kihívás a nyelvi jogok, a nyelvpolitikák tekintetében?
Milyen hatással van az európai integráció a nyelvi kisebbségekre?

Mitől jó egy iskola?

2019. március 7.
Neumann Eszter írása

Az iskola nem sziget című kutatásunkban olyan hátrányos helyzetű, roma és nem roma gyerekeket együtt oktató falusi és kisvárosi iskolákat kerestünk fel, amelyek sikeresek a társadalmi hátrányok leküzdésében. Nagyon fontos a szülők és a helyi társadalom támogatása! Ezekben az iskolákban a tanárok szakadatlan keresik a diákjaik számára legmegfelelőbb pedagógiai megoldásokat, és az iskola mögött egy támogató, helyi értelmiségi réteg áll. A gyerekekkel beszélgetve azt láttuk, hogy érték számukra a továbbtanulás. A továbbtanulás akkor válhat a jövőképük részévé, ha a helyi társadalomban a roma és a többségi közösségek között tartalmas, együttműködő kapcsolatok alakultak ki, és a gyerekek előtt állnak olyan helyi példaképek (például egy pedagógus vagy lelkész), akik a tanuláson keresztül törtek ki a szegény sorból. Aggasztó ugyanakkor, hogy a legjobb kistelepülési iskolákban is felgyorsult a jobb módú szülők elvándorlása, és emiatt a pedagógusok az iskola megszüntetésének fenyegetése mellett dolgoznak nap mint nap.